onsdag, august 02, 2006

Jeg skriver sjeldent politisk, da jeg synes det er mer enn nok bloggere som gjør det, men jeg holdt på å implodere/eksplodere/krepere/erklære meg selv sinnsyk av sinne da jeg bladde gjennom Dagbladet i ettermiddag, og klarer ikke styre meg. Jeg har vært på ferie, og heldigvis ikke fått med meg den avskyelige voldtektsdebatten som farer over norges aviser. I dagens utgave av Dagbladet er mer enn 20 mennesker involvert i en artikkel om de høye voldtektstallene i Oslo i sommer, men det er knapt noen som snakker om de faktiske gjerningsmennene. De intervjuer Norway Cup-jenter som alltid tar drosje hjem fra byen, og snakker med norske kjendiskvinner som alle sammen sier det samme: Gå på selvforsvarskurs, ta taxi, ikke drikk, ikke gå i egne tanker, hold deg hjemme, så unngår du å bli overfalt. Det hele toppes av Brit Opjordsmoen ved Dixi-senteret (et navn jeg alltid har stusset over):
Jeg skulle gjerne hattt en diskusjon om ansvarsbegrepet og det å ta var på seg selv. Det er ingen grunn til at jenter i Oslo ikke skal ta de samme forholdsreglene som jenter i London og New York må ta.

Hadde jeg kommet traumatisert og ødelagt inn til fru Opjordsmoens kontor på Dixi-senteret, etter å ha blitt penetrert av en klump søppel av et menneske, tror jeg ikke det var helt det jeg hadde trengt å høre. Det er ikke sikkert jeg ville løpt rett hjem for å ta selvmord, men jeg ville i hvertfall ha vurdert det nøye. Jeg tror jeg skal dra til månen og aldri snakke med et levende menneske igjen, folk er for heslige til at jeg kan ånde samme luft som dem.

1 kommentar:

Danielle sa...

Jeg blir bare så oppgitt jeg, det er så mye idioti ute og går. At ikke folk ser at problemet her er voldtektsmennene og ikke det at jenter går alene hjem, er fascinerende tåpelig. Det burde jo være en enkel sak.