torsdag, november 03, 2005

Blod og ild?

I dag la jeg merke til at det i Frelsesarmeens logo står skrevet med store bokstaver "BLOD OG ILD". Dette relativt bastante kampropet stusset jeg litt over, for som jeg vet om har ikke Frelsesarmeen noen særlige blodige meritter på samvittigheten. Slagordet bringer tankene til en gjeng hardbarkede vikinger, ikke gamle mennesker i speideruniformer, som bruker fritiden til å stå i Majorstukrysset å synge "Min gud han er så fast en borg". Hvis Frelsesarmeen synes "BLOD OG ILD" er en passende oppsummering av deres organisasjon og hva de driver med, har Frelsesarmeen et alvorlig imageproblem. Jeg vil foreslå en nedre høydegrense på minimum 160 centimeter på strømpelesten, samt et årlig blot i lokalene ved hoved-Deichmann. Videre er det nok taktisk at samtlige medlemmer slutter å få "Vi over 60" i posten. Hvis nå Frelsesarmeen i tillegg legger ned Fretex og kjøper seg et kjempemessig våpenlager bestående av sabler og geværer for pengene, og fjerner de boksene du kan putte brukte klær i og begynner å stjele klærne i stedet (hvorpå de selvfølgelig dreper eieren på de mest bestialske måter), da snakker vi. Jeg venter i spenning på når den tiden kommer da vi må gjemme oss i juletrefest-tiden, fordi Frelsesarmeen har gitt opp julefeiring til fordel for plyndringer og massedrap.

2 kommentarer:

Danielle sa...

Uansett hvilken symbolsk forklaring som ligger bak (jeg regnet ikke med at hellig krig er det Frelsesarmeen prøver å fremme med våpenskjoldet sitt) så er det liten tvil om at både blod og ild vekker alt annet enn fromme og gråhårede Frelsesarmé-assosiasjoner. Problemet med folk som kritiserer bloggen min er at de ikke helt forstår når jeg prøver å være morsom og når jeg prøver å være seriøs, og Frelsesarmeens emblem er komisk, uansett forklaring (men det var interessant å få vite bakgrunnen likevel). Booth er en bibelsk skikkelse jeg aldri har hørt om, kan du utdype?

Anonym sa...

"Booth er en bibelsk skikkelse jeg aldri har hørt om, kan du utdype?"

Idiot!!! Skal du kritisere noe på nettet så bruk hjernen din. William Booth er Frelsesarmeens grunlegger. Står lite om han i Bibeln. se i wikipedia eller noe sånt.

"blod og ild" er mer en sånn "image" ting for frelsesarmeen. Vise at de ikke bare er en gjeng gråhårete tullinger som synger stygt til sure instrumenter.

Faktisk så har frelsesarmeen hatt norges raskest voksende barne og ungdomsorganisasjon de siste årene, sjekk wikipedia - igjen.

Men som sagt - DUST!!!