mandag, mai 28, 2007

Sjalu grøt

Underlig dette med at etter forelskelsen har forsvunnet, etter alle elementer av kjærlighet er visket ut en relasjon, så har sjalusien som regel fotfeste i sinnet ditt mye lenger. Er det rart at min tiltro til menneskesinnet forblir temmelig lav? Det er så ironisk at sjalusien, kanskje den nedrigste og småligste av alle menneskelige følelser, også skal være den følelsen det er vanskeligst å drepe. Og det er fascinerende hvor destruktivt (og effektivt!) sjalusien fungerer, hvor hardt den stikker og hvor ubehøvlet selvrettferdig den gjør deg.

For jeg tror det jeg misliker aller mest, og har størst problemer med å takle, er hvordan sjalusi rettferdiggjør seg selv på de underligste og mest ulogiske måter. Det er liksom ikke grenser for hvor jævlig man føler man har rett til å oppføre seg mot et annet menneske, sjalusien får deg til å legitimere enhver irrasjonell handling, og kan få deg til å føle deg helt på siden av menneskeheten, hevet over nesten ethvert regelverk. Det er en ekkel grøt av egoisme, lav selvtillit og selvrettferdighet, som etterlater alle involverte med en følelse av tomrom. Jeg ser positive ting i hele følelsesspekteret, selv i den dypeste depresjon ligger det elementer av kreativitet, men jeg klarer ikke se noe annet i sjalusien enn rendyrket smålighet. Og likevel virker den helt nødvendig innimellom.

6 kommentarer:

Erlend sa...

Allerede den franske moralisten François de la Rochefoucault (1613-80) sa at det i sjalusi var mer egenkjærlighet enn kjærlighet - og at sjalusien fødes med kjærligheten, men ikke alltid dør sammen med den. ;-)

Det høres ut som om det er på tide å begynne å lese Proust!

Danielle sa...

Jeg kan da min Proust, men innlegget handler vel like mye om personer i mine (litt for) nære omgivelser som om meg, og der kunne nok en introduksjon til litteratur generellt, men kanskje Proust spesielt være på sin plass. Forøvrig har jeg merket meg hvordan du har et sitat på lager til å matche nesten ethvert emne, det liker jeg.

Erlend sa...

RochefoucaulD, grrrrr.

Erlend sa...

«Those who can't do, teach,» vet du. ;-)

Proust er svær på sjalusi - enkelte ganger har jeg inntrykk av at La Recherche ikke handler om noe annet. Om det er et verk som skal tvinges på sakesløse mennesker, se dét er noe annet...

Danielle sa...

Er det noe folk ikke bør tvinges til å lese så er det vel Proust, der er frivillighet helt nødvendig tror jeg. Men jeg har i grunnen gitt opp prakking av bøker uansett, til tross for flere år som aktiv prakker. Folk kan seile sin egen sjø hvis de ikke umiddelbart følger mine anbefalinger, hehe.

Erlend sa...

Yepp, la disse ulitterære individene sitte der med «Isfolket» mens vi digger bøker som «På sporet av den tapte Tid», «Mannen uten egenskaper» og «Ulysses»! Det vet ikke hva de går glipp av!!!