torsdag, september 01, 2005

Det samler seg opp mye hat når man tar t-bane hver dag

Noe av det mest irriterende som finnes er folk som ikke forstår By. De er ekstra mange nå på høsten, innflyttere som oppfører seg som om de har bodd i en hule hele livet og blitt oppdratt av ulv og bjørn og det som verre er. Deres manglende evne til å forstå simple sosiale koder er overveldende. Dette merker man aller tydligst i kollektivtrafikken. For eksempel: Når en t-bane er full og noen skal av må de som står nærmest døren gå ut av t-banevognen for å slippe ut dem litt lenger bak. Når man derimot skal på en t-bane lar man de som skal gå av gjøre det før man selv stiger inn. Er det veldig vanskelig å forstå? En skulle ikke tro det.

4 kommentarer:

Eivind Alexander Bergem sa...

Jeg har ofte vært i den ulykke at jeg har benyttet meg av t-banen rett før en fotballkamp av betydelig størrelse. Når det er landskamp kan jeg skjønne det, det er vel sikkert naturlig for en som aldri har smakt storbylivet å stå på kanten av perongen når man venter, slik at det blir en mur av fotball-supportere som gjør det vanskelig å komme seg av t-banen.

Det som overasker meg er at Vålerenga-supportere har like liten forståelse for t-banesystemet. Dette er jo folk som muligens har bodd hele livet sitt i Oslo. Med fare for å støte noen vil jeg påpeke at alle disse menneskene har en felles interesse.

Danielle sa...

Eivind, jeg tror kanskje nesten jeg liker deg ekstra godt når du er deprimert. Din innsikt i menneskehetens små underfundigheter når nye høyder når du får hjertet ditt revet ut. Det er synd å si det.

c sa...

Fin blogg. I'll be back, som det visst heter.

Anonym sa...

De som ikke forstår sånt av seg selv, er bergensere. Har nemlig bodd flere steder rundt omkring i landet, og har førsteånds kjennskap til flere av våre storbyer. (Også Oslo.)Men bergensere er de eneste som ikke forstår at man må oppføre seg hvis man benytter seg av kollektive transportmidler.

Bergensere presser seg alltid inn på bussen før andre passasjerer har gått av. På tross av at det ikke er ledige seter før avstigerene har fått reise seg.

Bergensere med stå-plasser går aldri av bussen for å slippe ut dem bak dem. Jeg har gjort det en gang, men siden de som skulle på begynte å presse for å komme inn før de som skulle ut hadde kommet seg ut, og de som sto bak meg begynte å presse for å komme ut mellom alle dem som skulle komme inn, var resultatet at da jeg skulle på igjen, fikk jeg beskjed av sjåføren at bussen var full, og jeg måtte vente på neste buss.

Nå tviholder jeg på territoriet mitt, akkurat som alle de andre villmennene.