fredag, februar 18, 2005

Jeg tar meg selv i å like en film veldig godt som jeg ikke vil like. Mona Lisa Smile er filmen. Jeg liker den ikke for den lettere feministiske undertonen, som virker ganske kunstig innimellom. Og jeg liker ikke den overdrevent vandre inn i solnedgangen-slutten heller. Og jeg liker ikke at den har en moral. Men det er noen scener der som liksom har festet seg til netthinnen min og som ikke vil vekk. Det irriterer vettet av meg, men jeg blir bare nødt til å resignere og innrømme mitt nederlag for verden: Jeg får tårer i øyekroken av amerikanske dramakomedier med Julia Roberts i hovedrollen. I hvert fall denne.

Julia Roberts spiller altså en lærer på 50-tallet som blir ansatt ved et college for jenter fra velstående familier. Hun portretterer en (unnskyld utrykket) sterk feminist-dame som revulosjonerer elevenes tenkesett og tjo og hei (jeg bare ventet på at de skulle reise seg opp på pultene og rope ”Oh Captain! My Captain!”, men det lot vente på seg). Hennes undervisningsmetoder blir selvfølgelig ikke akseptert av skolens mildt konservative ledelse, og det blir særlig actionfylt når hun innleder et forhold til skolens italiensklærer. Hittil er filmen helt passe god underholdning. Men Julia Roberts klarer plutselig å overbevise meg selv om jeg stritter i mot. I det hun i en scene roper den uslåelige replikken”A girdle to set jo free! What does that mean!?! What does that mean!” mens hun gestikulerer vilt med armene selger jeg sjela mi til Holywood-avguden.

Også er det to biroller i filmen jeg liker veldig godt, nemlig den stereotype søte jenta med dårlig selvtillit som treffer den stereotype gutten med dårlig selvtilit. De rusler rundt på filmlerretet og er avsindig søte og lykkelige, men så kommer bad guyen (spilt av Kristen Dunst) og lager komplikasjoner, og det er bare så vidt, men heldigvis så går det heldigvis bra tilslutt.

Men det viser seg jo selvfølgelig at bad guyen i filmen egentlig er god på innsida, og alle blir glade og lykkelige, og jeg tar meg selv i å blir rørt, selv om jeg som regel er prinispielt motstander av alle filmer som slutter bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ok, jeg er solgt. Nå må jeg også se filmen. :)